Головна » Файли » Хімія

Лабораторна робота №4
10.05.2016, 17:26

Лабораторна робота №4.

Тема: Ознайомлення зі зразками металів та їх сполук.

 

Мета: Познайомитись із зовнішнім виглядом, складом, знаходженням у природі сполук Натрію, Калію, Кальцію та Магнію. Познайомитись із природними мінералами сполук лужних та лужноземельних матеріалів.

 

Обладнання: мінерали: апатит, сильвініт, доломіт, вапняк, апатит, Ca SO4  MgSO4  Mg(NO3)  Ca(NO3)2  MgCl2  KCl  NaCl  Cu  Fe  Pb  Ca  Mg.

 

Студенти повинні знати:

  • Положення лужних металів у періодичній системі елементів
  • Фізичні та хімічні властивості елементів ІА та ІІА підгруп;
  • Способи одержання металів, оксидів, основ;
  • Якісні реакції на К+; Са2+; Na+; Li+; Ba2+;
  • Загальні властивості металів;
  • Способи добування металів із руд.

 

Студенти повинні уміти:

  • Складати формули оксидів, гідроксидів, солей лужних і лужноземельних металів;
  • Описувати положення металів у ПСЕ;
  • Характеризувати хімічні властивості металів;
  • Складати рівняння відповідних реакцій, пояснювати утворення металічного зв’язку;
  • Обґрунтувати причини твердості води та способи її усунення.

 

План виконання роботи

 

  1. Інструктаж з техніки безпеки
  2. Ознайомлення з правилами і прийомами роботи.
  3. Перевірка знань, необхідних для роботи.
  4. Самостійне виконання завдань студентами під контролем викладача.
  5. Складання та оформлення звіту про виконану роботу.
  6. Приведення в порядок робочого місця.
  7. Захист лабораторної роботи.

 

Питання для підготовки до лабораторної роботи

 

  1. Положення металів у ПСЕ
  2. Фізичні властивості металів
  3. Які хімічні властивості мають лужні метали?
  4. Чим відрізняються лужноземельні метали від лужних?
  5. Як можна отримати метали із руд?
  6. Що таке корозія металів?
  7. Які є способи боротьби із корозією?
  8. Якісні реакції на іони: K+; Ca2+; Li+; Na+; Mg2+; Ba2+.

 

 

Хід роботи

 

Дослід1. Ознайомлення зі зразками металів.

 

Дослідіть видані вам зразки металів і назвіть їх. Знайдіть за довідковими таблицями температуру плавлення, твердість, тепло- та електропровідність металів. Дані запишіть у таблицю.

 

№ п-п

Назва металу

колір

t0 плавлення

твердість

Тепло-

провідність

Електро-

провідність

1.

 

 

 

 

 

 

2.

 

 

 

 

 

 

3.

 

 

 

 

 

 

4.

 

 

 

 

 

 

5.

 

 

 

 

 

 

 

Дослід 2. Ознайомлення зі зразками сполук Натрію та Калію.

 

  1. Розгляньте видані вам зразки солей Натрію та Калію. Зверніть увагу на їх колір, зовнішній вигляд. Укажіть розчинність цих солей, користуючись таблицею розчинності.
  2. За допомогою ніхромової дротини внесіть в полум’я газового пальника кілька кристалів хімічно чистого А) хлориду натрію; Б) хлориду калію. Спостерігайте за кольором полум’я.

Заповніть таблицю.

 

  •  
  •  

Назва сполуки

Клас сполуки

Зовнішній вигляд

Розчинність у воді

Колір полум’я

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Дослід 3. Ознайомлення зі зразками сполук Кальцію та Магнію.

 

1.         Розгляньте видані вам зразки солей Магнію та Кальцію. Зверніть увагу на їх колір, зовнішній вигляд. Укажіть розчинність цих солей, користуючись таблицею розчинності.

2.         За допомогою ніхромової дротини внесіть в полум’я газового пальника кілька кристалів хімічно чистого А) хлориду магнію; Б) хлориду кальцію. Спостерігайте за кольором полум’я.

Заповніть таблицю.

Формула

  •  

Назва сполуки

Клас сполуки

Зовнішній вигляд

Розчинність у воді

Колір полум’я

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Дослід 4. Ознайомлення з природними сполуками Кальцію та Магнію.

 

Розгляньте видані вам мінерали. Зверніть увагу та запишіть основні ознаки мінералів в таблицю.

Назва мінералу

Формула мінералу

Клас сполук

Зовнішній вигляд

Твердість мінералу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Дослід 5. Усунення накипу з поверхні побутових приладів.

 

У побутовий прилад, що має накип, налийте води, добавте лимонної або оцтової кислоти. Води підігрійте. Що спостерігається? Чому накип зникає під дією кислот? Поясніть.

 

Контрольні запитання

 

  1. Положення металів у ПСЕ
  2. Які фізичні властивості металів?
  3. Які хімічні властивості мають лужні метали?
  4. Чим відрізняються лужноземельні метали від лужних?
  5. Як можна отримати метали із руд?
  6. Що таке корозія металів?
  7. Які є способи боротьби із корозією?
  8. Якісні реакції на іони: K+; Ca2+; Li+; Na+; Mg2+; Ba2+.

 

 

                                                                      

Література:

                 

Попель П.П. Крикля Л.С. Хімія. Київ. Академія, 2010 р. § 17-21

Н.В. Фрадіна Хімія 10-11клас ст. 162-164

                                                           

Категорія: Хімія | Додав: svd
Переглядів: 1626 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 3.3/3
Всього коментарів: 0
avatar