Головна » Файли » Екологія |
22.03.2016, 22:59 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Міністерство освіти і науки Новоград-Волинський промислово-економічний технікум
Екологія рекомендації до виконання практичних та семінарських занять
2015р.
Укладач: Дзюбенко С.В., викладач НВПЕТ.
Рецензент: Сахненко Н.А., викладач НВПЕТ.
Розглянута на засіданні циклової комісії природничо-математичних наук. № _______ « ___» ___________ 20__ р.
Голова циклової комісії ____________ ( Дзюбенко С.В. )
Вступ Основним завданням курсу «Основи екології» є:
Практична частина програми є важливою і обов’язковою її складовою, оскільки обґрунтування певних залежностей, доведення наявність тенденцій розвитку, зрештою аргументація конкретної позиції неможливе без наведення певних статистичних відомостей. Практичні роботи передбачають розв’язування нескладних екологічних задач, міні-дослідження, соціологічного опитування, презентацій, семінарів, розробка проектів, тощо. Дані рекомендації допоможуть студентам розібратися в рекомендовані літературі, правильно побудувати свою підготовку до практичних та семінарських занять.
Семінарське заняття № 1 Тема: Розвиток продуктивних сил та антропогенний вплив на навколишнє середовище. Мета: Систематизувати та поглибити знання основних технологічних забруднювачів, методи їх контролю, розглянути відновлювальні джерела енергії, екологічний вплив енергетики, промисловості, транспорту, сільського господарства на екосистеми.
Студенти повинні знати:
План
Рекомендовані теми рефератів:
Література
Семінарське заняття № 2 Тема: Еколого-економічні проблеми використання природних ресурсів. Мета: Розглянути специфіку впливу різних видів діяльності людини на довкілля. Основні види відходів, важливість вирішення проблем пов’язаних із впливом діяльності людини на навколишнє середовище.
Студент повинен знати:
План
Література
Семінарське заняття № 3 Тема: Екологічні проблеми літосфери та гідросфери. Охорона грунтів. Мета: Розглянути екологічні проблеми літосфери та гідросфери, охорону грунтів, раціональне використання надр, забруднення води та методи очищення стічних вод.
Студент повинен знати:
План
Рекомендовані теми рефератів:
Література
Практична робота № 1 Тема: Розв’язання задач з екології Мета: Навчитись розв’язувати екологічні задачі з використанням енергетичних показників біогеоценозу, на правило екологічної піраміди, навчитись визначати продуктивність біогеоценозу, суху біомасу.
Знати:
Вміти:
План роботи
Хід роботи
Задача 1. На підставі правила екологічної піраміди визначте, скільки водоростей і бактерій потрібно, щоб у Чорному морі виріс і міг існувати один дельфін масою 400 кг. Розв’язування. Складаємо ланцюг живлення і визначаємо масу 1 ланки ланцюга живлення: Водорості → Планктонні тварин → Риби → Дельфін 400000 кг 40000 кг 4000 кг 400 кг. Відповідь: 400 тонн.
Задача 2. Біомаса сухого сіна з 1 м2 лугу становить 200г, а віко-вівсяного поля – 500г. Використавши правило екологічної піраміди, визначте, скільки гектарів лугу потрібно, щоб прогодувати протягом року одного школяра масою 52 кг (із них 63% становить вода) при ланцюзі живлення трава → корова → людина і скільки потрібно для цього гектарів віко-вівсяного поля? Розв’язування.
Відповідь: 0,96га, 0,38 га.
Задача 3. Протягом 1 року 1 га кукурудзяного поля поглинає 76650000кДж, з яких тільки 2,3% акумулюються у вигляді приросту сухої речовини. Складіть ланцюг живлення і визначте, скільки гектарів такого поля потрібно, щоб прогодувати людину протягом року, якщо на добу людині необхідно 10 000 кДж. Розв’язування. 1га кукурудзяного поля поглинає 76650000кДж; 2,3% акумулюються в суху речовину; 10 000 кДж необхідно людині. Ланцюг живлення: Рослини → корова → людина (кукурудза) 1. Скільки кДж потрібно людині протягом 1 року? 10000 кДж х 365 діб = 365 0000 кДж. 2. _______ енергії, поглинутої кукурудзою, акумулюється у вигляді речовини? 76650000 кДж - 100% Х кДж - 2,3% 100Х = 76650000 *2,3 Х=1762950кДж. 3. Складаємо ланцюг живлення і визначаємо кількість енергії в І ланці: Рослини(кукурудза) → корова → людина 365000000 кДж 36500000 кДж 3650000кДж 4. Визначаємо площу кукурудзяного поля, необхідного для прогодування людини протягом року. S==207 (га). Відповідь: 207 (га).
Задача 4 Суха біомаса трави з м2 біоценозу становить 128г, а безхребетних тварин – 81г. визначити біомасу цього біоценозу у кілограмах на гектар і його продуктивність у кілоджоулях на гектар. Енергетичні показники біоценозу: 1г сухої рослинної речовини акумулює в середньому 20кДж. 1г сухої тваринної речовини акумулює в середньому 21кДж.
Розв’язування. 1. Визначаємо біомасу даного біоценозу у кг/га (0,128 кг + 0,081 кг)*10000м2 = 2090 кг/га. 2. Визначаємо продуктивність біоценозу у кДж/га (128г*20кДж + 81г*21кДж)* 10000м2 =42610000 кДж/га. Відповідь: 2090 кг/га, 42610000 кДж/га.
Задача 5 Скільки людей протягом року може прогодувати 1га планктону, якщо людині необхідно 4,19*106 кДж/м2 їжі на рік? Біопродуктивність 1м2 планктону – 600г/рік, 1г сухої речовини акумулює в середньому 20кДж.
Розв’язування 1. Визначаємо енергетичну продуктивність 1га планктону протягом року. (600*20кДж)*10000м2 = 120000000 кДж/м2 2. Визначаємо, скільки людей може прогодувати протягом року 1га планктону? 120000000 кДж/м2 : 4190000 кДж/м2 = 29 чоловік. Відповідь: 29 чоловік. Задача 6 1м2 площі культурного біоценозу дає 800 г сухої біомаси за рік. Побудувати ланцюг живлення і визначити, скільки га необхідно, щоб прогодувати людину масою 70кг (63% становить вода).
Розв’язування 1. Визначаємо % органічної сировини в тілі людини: 100% - 63% = 37% 2. Визначаємо кількість органічної речовини в тілі людини: 70 кг – 100% Х - 37% Х * 100 = 70*37 Х ==25,9 ≈ 26 кг. 3. Визначаємо кількість сухої біомаси в 1 ланці ланцюга живлення продуценти → консументи → консументи → людина І порядку ІІ порядку 26000 кг 2600 кг 260 кг 26 кг 4. Визначаємо, скільки га відповідного біоценозу може прогодувати людину протягом року S==3,25 (га) Відповідь: 3,25 (га)
Завдання для самостійного розв’язування
Задача 1 На підставі правила екологічної піраміди визначте, скільки кілограм продуцента необхідно, щоб прогодувати консумента ІІ порядку даної маси тіла.
Задача 2 Використавши правило екологічної піраміди визначте скільки гектарів лугу і поля необхідно, щоб прогодувати одного студента даної маси тіла (63% становить вода) при ланцюзі живлення трава → корова → людина. Біомасу лугу, поля вагу студента візьміть із таблиці згідно свого варіанту.
Задача 3 Протягом одного року 1га поля поглинає дану кількість енергії, з яких тільки 2,3% акумулюється у вигляді сухої речовини. Складіть ланцюг живлення і визначте, скільки гектарів цього поля необхідно, щоб прогодувати людину протягом року, якщо на добу людині необхідна певна кількість енергії.
Задача 4 Враховуючи суху біомасу трави з 1 м2 біоценозу та безхребетних тварин, визначити біомасу цього біоценозу у кг/га і його продуктивність у кДж/га. 1 г сухої рослинної сировини акумулює 20 кДж, а тваринної речовини акумулює 21 кДж.
Задача 5 Скільки людей може прогодувати 1 га продуцентів, якщо людині необхідно дана кількість їжі на рік? Біопродуктивність 1м2 продуценту на рік дано в таблиці. 1 г сухої речовини акумулює в середньому 20 кДж.
Задача 6 1м2 площі культурного біоценозу дає певну кількість сухої біомаси за рік. Побудувати ланцюг живлення і визначити, скільки га необхідно, щоб прогодувати людину масою …. кг (в таблиці згідно варіанту). У людини 63% становить вода.
Контрольні питання
Література
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Переглядів: 5257 | Завантажень: 0 | |
Всього коментарів: 0 | |