МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Новоград-Волинський промислово-економічний технікум
ЗАТВЕРДЖУЮ
Директор технікуму
Петрошук А.В.
«___» ________ 2015 р.
ПРОГРАМА КУРСУ
м. Новоград-Волинський
2015 рік
Укладач : Дзюбенко С.В., викладач НВПЕТ
Розглянуто і схвалено на
засіданні циклової комісії
математично-природничих
дисциплін
Протокол № ____
від «__» _________ 2015 р.
Голова комісії ___________ (Дзюбенко С.В.)
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
Мета дисципліни “Екологія” — вивчення головних положень сучасної екології та основних питань охорони та раціонального природокористування і ресурсозабезпечення відповідно до умов сьогодення. Програму курсу розроблено з урахуванням сучасних вимог до екологічних знань, наявності базових екологічних знань. Вона розрахована на 54 години і складається з трьох змістових модулів:
- Теоретичні аспекти екології.
- Практичні аспекти екології
- Основи управління, контролю та господарського механізму природокористування.
Кожен майбутній спеціаліст у будь-якій галузі, кожна свідома людина повинні обов'язково мати загальне уявлення про особливості сучасного екологічного стану, а також про основні напрями державної політики у галузі охорони довкілля, використання природних ресурсів і забезпечення екологічної безпеки.
Практичне відображення екологічності тісно пов'язане насамперед з державним регулюванням процесів природокористуванням. Новим у цій проблемі є еквівалентність обміну між державою, природою та людиною, що базується на законодавчих та організаційно-технічних рішеннях.
У результаті вивчення дисципліни студенти повинні
знати:
- основні теоретичні положення та структуру сучасної екології;
- роль взаємозв'язків усіх природних явищ і процесів;
- причини і наслідки розвитку локальних, регіональних, глобальних екологічних криз;
- основні екологічні аспекти і суть заходів довкілля щодо сільського господарства в цілому та стратегії природокористування;
- Закон України "Про охорону довкілля", шляхи поліпшення екологічної ситуації;
уміти:
- застосовувати базові фундаментальні екологічні знання при формуванні особливого ставлення до об'єктів природи і суспільства, при утвердженні. активної природоохоронної життєвої позиції;
- робити висновки щодо конкретних екологічних ситуацій;
- ефективно користуватися екологічними довідниками, національними законодавчими і нормативними документами;
- брати участь у вирішенні районних, галузевих і національних проблем;
• проводити природоохоронну роботу серед населення.
Міждисциплінарні зв'язки: "Біологія", "Хімія", "Фізика", "Екологічне право", "Безпека життєдіяльності".
Передбачена форма контролю знань: залік, для заочної форми навчання — контрольна робота.
Тематичний план курсу
«Основи екології»
№
п/п
|
Назва змістового модуля і теми
|
К-сть годин всього
|
В т.ч. теоретич-них занять
|
В т.ч. практич-них і семінарів
|
В т.ч. самостій-на робота
|
Розділ І. Теоретичні основи екології
|
1.
|
Предмет, метод і завдання екології.
|
2
|
2
|
-
|
-
|
2.
|
Організми і середовище існування.
|
4
|
4
|
-
|
-
|
3.
|
Угрупування організмів. Популяції та екосистеми. Біосфера.
|
10
|
8
|
2
|
-
|
4.
|
Наукові засади раціонального природокористування і охорони навколишнього середовища.
|
2
|
2
|
-
|
-
|
Розділ ІІ. Практичні аспекти екології
|
5.
|
Розвиток продуктивних сил та антропогенний вплив на навколишнє середовище.
|
4
|
2
|
2
|
-
|
6.
|
Еколого-економічні проблеми використання природних ресурсів.
|
4
|
2
|
2
|
-
|
7.
|
Госпрозрахунковий механізм раціонального природокористування та охорони навколишнього середовища.
|
4
|
-
|
-
|
4
|
8.
|
Економічна та соціальна ефективність природо захисних заходів.
|
4
|
-
|
-
|
4
|
9.
|
Планування раціонального природокористування та охорони навколишнього середовища.
|
4
|
-
|
-
|
4
|
№
п/п
|
Назва змістового модуля і теми
|
К-сть годин всього
|
В т.ч. теоретич-них занять
|
В т.ч. практич-них і семінарів
|
В т.ч. самостій-на робота
|
Розділ ІІІ. Основи управління, контролю та господарського механізму природокористування
|
10.
|
Управління природокористуванням.
|
4
|
-
|
-
|
4
|
11.
|
Правові аспекти екології.
|
2
|
2
|
-
|
-
|
12.
|
Екологічний моніторинг. Система екологічної інформації.
|
2
|
2
|
-
|
-
|
13.
|
Екологічна безпека та експертиза і проблеми її організації.
|
4
|
-
|
-
|
4
|
14.
|
Екологія та здоров’я людини.
|
2
|
2
|
-
|
-
|
15.
|
Екологічна освіта та просвітництво. Залік.
|
2
|
2
|
-
|
-
|
Разом годин:
|
54
|
28
|
6
|
20
|
Розділ І. Теоретичні основи екології
Зміст навчального матеріалу
|
Навчальні досягнення учнів
|
Тема 1. Предмет, метод і завдання екології.
Предмет, об’єкт, завдання і методи науки про довкілля. Структура сучасної екології та її місце в системі наук.
|
Студент
- розуміє: екологію як комплексну, складну, багатогранну науку про взаємовідносини живої і неживої природи, про тактику і стратегію збереження та збалансованого розвитку життя на землі;
- знає: складну структуру екології, яка об’єднує два основні напрямки: теоретичний (класичний) і прикладний;
|
Тема 2. Організми і середовище існування.
Екологічні чинники. Загальні закономірності їх впливу на організм. Фотоперіодизм. Середовища існування. Пристосування організмів до чинників середовища.
|
Студент
- знає: екологічні чинники, пристосування до чинників середовища, зв’язки компонентів екосистеми, середовища існування;
- аналізує та оцінює: наслідки власної діяльності в оточуючому середовищі:
- робить висновки: про цілісність та саморегуляцію екосистеми;
|
Тема 3. Угрупування організмів. Популяції та екосистема. Біосфера.
Популяція, характеристика популяції, особливості структури популяцій людини. Чинники, що впливають на чисельність популяції, динаміка і коливання чисельності популяції. Екосистеми, взаємодія організмів в екосистемах.
Кругообіг речовин і потік енергії. Продуктивність екосистем. Біосфера. Загальна характеристика біосфери. Вплив живих істот на склад атмосфери. Саморегуляція у біосфері. Біосфера і людство. Ноосфера.
Практична робота 1. Розв’язування задач з екології.
|
Студент
- знає: над організмові системи, основні характеристики популяцій (чисельність, щільність, статеву та вікову структуру);
- уміє: характеризувати структуру популяцій, екосистем, ланцюги живлення, механізми, що регулюють чисельність популяцій;
- порівнює: функціональну роль продуцентів, консументів та редуцентів у житті екосистем;
- застосовує знання: для розв’язання задач з екології, складання ланцюгів живлення, схем колообігу речовин у екосистемах;
|
Зміст навчального матеріалу
|
Навчальні досягнення учнів
|
Тема 4. Наукові засади раціонального природокористування і охорони навколишнього середовища.
Категорія “збалансований розвиток”, її еволюція. Найважливіші баланси у сфері природокористування. Досягнення пропорцій між природо-ресурсним потенціалом і особливостями його використання. Збалансованість між біологічною продуктивністю і споживанням біологічної продукції. Поняття “невиснаженого природокористування”. Досягнення балансу між основними сферами господарської діяльності.
|
Студент
- розуміє: категорію “збалансований розвиток”;
- характеризує: етапи еволюції цієї категорії;
- уявляє: необхідність дотримання збалансованого розвитку, як гаранта невиснажливого природокористування;
- аналізує: оптимальну модель збалансованого розвитку природокористування України, своєї місцевості;
- знає: категорії “біологічна продуктивність”, “споживання біопродукції”;
|
Розділ ІІ. Практичні аспекти екології
Зміст навчального матеріалу
|
Навчальні досягнення учнів
|
Тема 5. Розвиток продуктивних сил та антропогенний вплив на навколишнє середовище.
Основні тенденції спільного розвитку природного і техногенного середовища. Концепція сталого (стійкого) розвитку. Ефект бумеранга. Антропогенний вплив на навколишнє середовище.
|
Студент
- знає: основні тенденції спільного розвитку природного і техногенного середовищ;
- розкриває: концепцію “стійкого” розвитку;
- передбачає: результати антропогенного впливу на навколишнє середовище;
|
Тема 6. Еколого-економічні проблеми використання природних ресурсів.
Класифікація природних ресурсів. Проблема вичерпаності природних ресурсів та наслідки, пов’язані з цим. Добування і переробка природних ресурсів та охорона навколишнього середовища.
|
Студент
- знає: класифікацію природних ресурсів, основні проблеми охорони навколишнього середовища;
- аналізує: оптимальну модель раціонального та збалансованого використання природних ресурсів;
- розуміє: основні проблеми видобутку та переробки природних ресурсів;
|
Тема 7. Госпрозрахунковий механізм раціонального природокористування та охорони навколишнього середовища.
Оцінка економічної ефективності природоохоронних заходів, розрахунок економічного збитку навколишньому середовищу. Плата за забруднення, відходи. Оцінка збитку.
|
Студент
- знає: види економічного збитку;
- вміє: розрахувати економічні збитки від забруднення навколишнього середовища;
|
Тема 8. Економічна та соціальна ефективність природозахисних заходів.
Види природоохоронних заходів. Показники економічного ефекту, економічний результат природозахисних заходів. Соціальна ефективність природо- захисних витрат. Нормативи плати за забруднення довкілля на Україні.
|
Студент
- знає: види природоохоронних заходів;
- розуміє: різницю між соціальною та економічною ефективність ПЗЗ;
- уміє: обраховувати економічний результат природозахисних заходів;
|
Тема 9. Планування раціонального природокористування та охорони навколишнього середовища.
Планування та розробка територіальних комплексних схем раціонального використання природних ресурсів та охорони навколишнього середовища (ТЕРКСОП). Основні принципи та методи планування.
|
Студент
- знає: етапи розробки ТЕРКСОП-ів, сутність і методи планування;
- розрізняє: принципи планування раціонального природокористування;
|
Розділ ІІІ. Основи управління, контролю та господарського механізму природокористування
Тема 10. Управління природокористуванням.
Пріоритети і умови екорозвитку. Актуальні проблеми організації управління природокористуванням. Екологічний менеджмент і аудит в управлінні природокористуванням. Основні принципи системи екологічного менеджменту. Види екологічного аудиту. Сучасні системи управління охороною та використанням природних ресурсів.
|
Студент
- знає: категорію “екорозвиток”, принципи екорозвитку;
- аналізує: принципи організації управління екорозвитком;
- розуміє: зміст екологічного паспорта підприємства і екологічного паспорта території;
- вміє: проводити громадську екологічну експертизу;
|
Тема 11. Правові аспекти екології.
Екологічне законодавство. Особливості його формування і розвитку. Міжнародні природоохоронні Конвенції та участь України у їх реалізації. Структура екологічного законодавства України. Конституційні основи та загальні засади екологічного законодавства і права України. Закон України “Про охорону навколишнього природного середовища”, “Про загальнодержавну програму формування національної екологічної мережі України на період 2000-2015 років”. Відповідальність за порушення природоохоронного законодавства.
|
Студент
- знає: принципи природоохоронного законодавства;
- відтворює: основні положення міжнародних природоохоронних конвенцій;
- вивчає: основні законодавчі екологічні акти України;
- розуміє: відповідальність за порушення природоохоронного законодавства;
- уявляє: доцільність перспективи формування національної екомережі;
|
Тема 12. Екологічний моніторинг. Система екологічної інформації.
Поняття екологічного моніторингу, організація і класифікація систем моніторингу навколишнього середовища. Еколого-аналітичний моніторинг навколишнього середовища.
|
Студент
- знає: поняття “екомоніторинг”, види моніторингу;
- відтворює: основні завдання моніторингу, системи державної системи екологічного моніторингу;
- розуміє: необхідність екомоніторингу;
- уміє: проаналізувати дані моніторингу, оцінити результат природоохоронної діяльності;
|
Тема 13. Екологічна безпека та експертиза і проблеми її організації.
Загальне поняття екобезпеки. Критерії екобезпеки. Безпека територіальних виробничих комплексів. Екологічна експертиза. Організація екологічної експертизи. Гарантії екологічної безпеки.
|
Студент
- знає: сутність поняття “екобезпека”, критерії екобезпеки;
- оцінює: безпеку територіальних комплексів за аналізом основних критеріїв екобезпеки;
- розуміє: сутність категорій “екологічний ризик ”, “гранично допустимі концентрації”, “допустиме екологічне навантаження”;
|
Тема 14. Екологія і здоров’я людини.
Категорія “ здоров’я ” та його основні критерії. Реакція організму на вплив факторів середовища. Основні абіотичні фактори. Вплив абіотичних факторів на здоров’я людини. Основні антропогенні фактори. Вплив антропогенних факторів на здоров’я людини. Контроль стану середовища.
|
Студент
- знає: категорію “здоров’я” та його залежність від факторів зовнішнього середовища;
- аналізує: структуру захворюваності, питому вагу кожного захворювання;
- оцінює: “найвпливовіші” антропогенні чинники здоров’я;
|
Тема 15. Екологічне просвітництво та освіта.
Стратегія освіти. Концепція екологічної освіти України. Розвиток особистої відповідальності за стан довкілля. Екологічне просвітництво як важливий компонент екологічної освіти. Традиції природокористування в Україні.
|
Студент
- знає: мету та завдання екологічної освіти;
- розуміє: необхідність особистої відповідальності за стан довкілля;
- пропагує: необхідність узгодженого природокористування, відродження народних традицій;
|
ЗАЛІК
|
|
Самостійна робота
- Госпрозрахунковий механізм раціонального природокористування та охорони навколишнього середовища – 4 години.
- Економічна та соціальна ефективність природозахисних заходів – 4 години.
- Планування раціонального природокористування та охорони навколишнього середовища – 4 години.
- Управління природокористуванням – 4 години.
- Екологічна безпека та експертиза і проблеми її
організації – 4 години.
Консультація
1. Управління природокористуванням. Економічний
менеджмент – 2 години.
Критерії оцінювання знань з екології
Рівень навчальних досягнень
|
Бал
|
Критерії оцінювання навчальних досягнень студентів
|
Початковий
|
1
|
Студент може відтворити окремі екологічні явища та об’єкти, мало усвідомлює мету навчально-пізнавальної діяльності, помиляється у визначенні основних понять, виконує більше 20 % від загальної кількості тестів.
|
2
|
Студент може усно відтворити кілька екологічних термінів, явищ, вибирає вірний варіант відповіді (на рівні «так», - «ні»), може самостійно знайти відповідь у підручнику, виконує 20 % від загальної кількості тестів.
|
3
|
Студент може дати відповідь з кількох простих речень, здатен усно відтворити окремі частини теми, має фрагментарні уявлення про роботу з екологічними джерелами, виконує 30 % від загальної кількості тестів.
|
Середній
|
4
|
Студент має початковий рівень знань; відтворює екологічні явища та події без пояснень причин, за допомогою викладача здатен відтворити логіку явищ, слабко орієнтується в поняттях з екології, має фрагментарні навики в роботі з підручником, документами, таблицями; самостійне опрацювання матеріалу викликає значні труднощі; повторює за зразком практичне завдання; дає відповіді на прості, стандартні питання; частково володіє екологічною номенклатурою; виявляє інтерес до навчального матеріалу; виконує 45 % від загальної кількості тестів.
|
5
|
Студент знає більше половини навчального матеріалу; розуміє основний навчальний матеріал; здатен з помилками та неточностями дати визначення екологічних понять, сформувати закон, здатний відтворити його з неточностями; має стійкі навики роботи з текстом підручника, може самостійно оволодіти більшою частиною заданого матеріалу, формулює поняття, наводить приклади; підтверджує судження одним-двома аргументами; відповіді непослідовні та нелогічні; виконує 55 % від загальної кількості тестів.
|
|
6
|
Студент самостійно дає більшість визначень, самостійно відтворюю більшу частину навчального матеріалу; може поверхнево аналізувати екологічні події та явища і робити певні, але нелогічні і неточні висновки; відповідає за планом, висловлює власну думку щодо теми; за допомогою вчителя встановлює причинно-наслідкові зв’язки; користується додатковими джерелами; виконує 65 % від загальної кількості тестів.
|
Достатній
|
7
|
Студент правильно відтворює логіку екологічних явищ, встановлює причинно-наслідкові зв’язки між ними, аналізує явища, має стійкі екологічні знання, застосовує їх для вирішення стандартних ситуацій; має цілісні уявлення про суспільно-екологічні явища; наводить власні приклади на підтвердження власної думки; самостійно викладає матеріал теми, здатен за допомогою викладача скласти план реферату, виконати його та правильно оформити; самостійно користується додатковими джерелами; правильно використовує екологічну термінологію; складає прості таблиці та схеми; виконує 75 % від загальної кількості тестів.
|
8
|
Студент має достатньо повні знання; засвоїв основні екологічні поняття, категорії; вільно використовує навчальний матеріал у стандартних ситуаціях; логічно висвітлює події з точки зору екологічного взаємозв’язку; формує та чітко аргументує власну думку; здатен на рецензію відповіді іншого студента; застосовує здобуті знання на практиці; використовує методи статистичних даних, здатен опрацювати матеріал самостійно; уміє підготувати реферат та захистити його основні положення; виконує 80 % від загальної кількості тестів.
|
9
|
Студент вільно оперує вивченим матеріалом, пояснює зв’язки між явищами; застосовує знання в дещо змінених ситуаціях; використовує загальновідомі докази у власній аргументації; чітко тлумачить екологічні поняття; здатен до самостійного опрацювання навчального матеріалу, але потребує консультацій з викладачем; виконує прості творчі завдання; виконує 85 % від загальної кількості тестів.
|
Високий
|
10
|
Студент має глибокі та повні знання екологічних подій та явищ, здатний використовувати їх у нестандартних ситуаціях; може визначити тенденції та протиріччя суспільно-екологічних процесів; робить аргументовані висновки; самостійно знаходить і використовує додаткові джерела та матеріали; самостійно складає таблиці та схеми; вирішує творчі завдання; відрізняє упереджену та об’єктивну інформацію; виконує 95 % від загальної кількості тестів.
|
11
|
Студент здатен до самостійного вивчення матеріалу; користується науковою термінологією; уміє застосовувати вивчений матеріал для винесення власних аргументованих суджень у практичній діяльності; спроможний підготувати за підтримки викладача виступ на студентську наукову конференцію; розв’язує завдання частково пошукового та науково-дослідницького характеру; систематично працює з додатковими джерелами інформації (наукова екологічна література, мас-медіа, Інтернет, тощо), вирішує проблемно-екологічні завдання; самостійно виконує 100 % від загальної кількості тестів.
|
12
|
Студент має системні знання поза межами навчальної програми; уміє самостійно їх набувати; представляє власні неординарні судження щодо екологічних явищ, користується широким арсеналом засобів доказів своєї думки, вирішує складні проблемні завдання, схильний до системно-наукового аналізу та прогнозу екологічних явищ; самостійно виконує науково-дослідну роботу, здатен запропонувати екологічну ідею або змоделювати ситуацію, висловити альтернативне обґрунтоване твердження, логічно та творчо викладає матеріал в усній та письмовій формі; активно використовує знання в практичній діяльності.
|
Питання для підготовки до заліку з предмету
«Основи екології»:
- Предмет та завдання екології.
- Структура сучасної екології.
- Основні чинники природи.
- екологічні чинники.
- Середовище існування організмів.
- Пристосування організмів до середовища існування.
- Характеристика популяцій.
- Чисельність популяцій.
- Екосистеми, взаємозв’язок організмів в них.
- Колообіг речовин.
- Продуктивність екосистем.
- Характеристика біосфери.
- Ноосфера.
- Збалансований розвиток природокористування.
- Антропогенний вплив на навколишнє середовище.
- Вплив промисловості на довкілля.
- Вплив сільського господарства на навколишнє середовище.
- Транспорт і довкілля.
- Шкідливі викиди, їх класифікація.
- Економічна ефективність природозахисних заходів.
- Планування раціонального природокористування.
- Управління природокористуванням.
- Види екологічного аудиту.
- Формування екологічного законодавства.
- Міжнародні природоохоронні Конвенції та участь України в
них.
- Закон України «Про охорону навколишнього середовища».
- Екологічний моніторинг.
- Основні критерії екологічної безпеки.
- Екологічна експертиза.
- Реакція організму людини на вплив факторів навколишнього
середовища.
- Екологічне просвітництво, його роль.
- Екологічна освіта, значення.
- Традиції природокористування в Україні.
Література
1. О.І. Федоренко, Основи екології, Київ, Знання, 2006 р.;
2. Г.О. Білявський, Основи екології, Київ «Либідь», 2004 р.;
3. В.П. Кучерявий, Екологія, Львів «Світ», 2001 р.;
4. М.М. Мусієнко, В.В. Серебряков, Екологія. Охорона природи.
Київ, Знання, 2007р.
ДЛЯ НОТАТОК
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
|
|
|
|